„Dotykamy sztuki”, czyli warsztaty z osobami niewidomymi i słabowidzącymi

Na czym polega praca muzealnika? Jak tworzyć wystawy? Czym zajmuje się kurator ekspozycji? Czy można samodzielnie wykonać tyflografiki? Na te pytania odpowiadaliśmy dziś podczas warsztatów z osobami niewidomymi i słabowidzącymi. Oprócz teorii, były też prace manualne. Z takimi zadaniami mierzyliśmy się dziś wraz z osobami niewidomymi i słabowidzącymi, jako Partner w projekcie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Zduńskiej Woli.

Ale od początku…

Podczas przygotowywania wystawy najważniejszy jest konspekt, który jest zapleczem teoretycznym. Zanim zajmiemy się tworzeniem ekspozycji, musimy zastanowić się nad jej kontekstem. Uczestnicy warsztatów poznali zatem historię miasta, dotknęli eksponatów, które są z tą historią najbardziej tożsame, a następnie stworzyli z nich własną ekspozycję. Leżące na tkaninie przedmioty, musieli poukładać na specjalnie przygotowanych postumentach wystawienniczych. Najpierw poprzez dotyk rozpoznali je, a następnie aranżowali przestrzeń tak, by wyglądała jak sala ekspozycyjna muzeum. Mówiąc o Zduńskiej Woli.

Zapoznanie się z historią miasta oraz wykreowanie własnej wystawy nie były jedynymi zadaniami uczestników warsztatów. Podczas zajęć dowiedzieli się również, jak wygląda praca muzealnika. W badawczej pracy kustosza i kuratora wystawy ważne jest odpowiednie przygotowanie materialne. Pamiętajmy, że musimy tu przestrzegać m.in. reguł BHP. Ważny jest więc odpowiedni strój: rękawiczki ochronne, maseczka i fartuch.

Samodzielnie wykonana tyflografika? To możliwe!

Drugą częścią zajęć było tworzenie tyflografik obrazów znajdujących się w Muzeum Historii Miasta Zduńska Wola. Tyflografika to wypukły obraz, który osoba z dysfunkcją wzroku może „obejrzeć” za pomocą dotyku. Wykonywane w technice kolażu tyflograficznego (z materiałów o różnej fakturze i strukturze) prace przedstawiają portret Stefana Złotnickiego oraz pierwszy udokumentowany widok Zduńskiej Woli z drugiej połowy XIX wieku. Osoby niewidome i słabowidzące zapoznały się z obrazami, wysłuchując fragmentu autorskiej audiodeskrypcji oraz dotykając tyflografik – pomoce te przygotowała Marta Gmyrek (MHMZW).

Skip to content