WAGON OSOBOWY WIRTEMBERSKI

WAGON OSOBOWY WIRTEMBERSKI

020

2. Czas powstania zabytku/przebudowy

1866

4-osiowy wagon osobowy (nr fabr. 1508) należy do najstarszych za­cho­wanych w Europie wagonów osobowych. Kon­strukcję ramy nośnej (ostoja) i pudło wagonu wyko­nano w konstrukcji drewnianej. Ten typ wagonu budowany był dla Wirtemberskiej Kolei Miejskiej (Württembergische Staatseisenbahnen) od 1845 r. Popularnie zwany jest wagonem syst. amerykań­skiego. Konstrukcja wagonu została opracowana przez Wyższego Radcę Budowlanego Kleina po powrocie z praktyki, którą odbywał w Ameryce na Kolei Pensyl­wańskiej. Wagony osobowe i towarowe z układem jezdnym opartym na dwóch wózkach 2-osiowych budowane były w Ameryce od 1838 roku. Dla potrzeb kolei Wirtemberskiej opracowano w fabryce maszyn Esslingen (Maschinenfabrik Esslingen) konstrukcję, na bazie której budowano wagony osobowe, towarowe i bagażowe. Zyskały popularność w Europie i stały się wzorcem budowy wagonów w fabrykach niemieckich, austriackich, rosyjskich, belgijskich i francuskich.

Po zakończeniu pierwszej wojny światowej PKP otrzymała dużą liczbę wagonów, austriackich i niemieckich. Wagonów powstałych przed 1875 r. PKP posiadało wówczas 32.

Wózki wagonu wykonane zostały w odlewni Kruppa w Essen. a wagon zapewne w którejś z wytworni austriackich. Przekazany został do skansenu w Zduńskiej Woli Karsznice w 1993 roku. Próbowano tutaj podjąć rekonstrukcję ale w braku wiekszego wsparcia realizację tego programu porzucono.

Skip to content
Verified by MonsterInsights