WAGON OSOBOWY WIRTEMBERSKI
2. Czas powstania zabytku/przebudowy |
1866 |
4-osiowy wagon osobowy (nr fabr. 1508) należy do najstarszych zachowanych w Europie wagonów osobowych. Konstrukcję ramy nośnej (ostoja) i pudło wagonu wykonano w konstrukcji drewnianej. Ten typ wagonu budowany był dla Wirtemberskiej Kolei Miejskiej (Württembergische Staatseisenbahnen) od 1845 r. Popularnie zwany jest wagonem syst. amerykańskiego. Konstrukcja wagonu została opracowana przez Wyższego Radcę Budowlanego Kleina po powrocie z praktyki, którą odbywał w Ameryce na Kolei Pensylwańskiej. Wagony osobowe i towarowe z układem jezdnym opartym na dwóch wózkach 2-osiowych budowane były w Ameryce od 1838 roku. Dla potrzeb kolei Wirtemberskiej opracowano w fabryce maszyn Esslingen (Maschinenfabrik Esslingen) konstrukcję, na bazie której budowano wagony osobowe, towarowe i bagażowe. Zyskały popularność w Europie i stały się wzorcem budowy wagonów w fabrykach niemieckich, austriackich, rosyjskich, belgijskich i francuskich.
Po zakończeniu pierwszej wojny światowej PKP otrzymała dużą liczbę wagonów, austriackich i niemieckich. Wagonów powstałych przed 1875 r. PKP posiadało wówczas 32.
Wózki wagonu wykonane zostały w odlewni Kruppa w Essen. a wagon zapewne w którejś z wytworni austriackich. Przekazany został do skansenu w Zduńskiej Woli Karsznice w 1993 roku. Próbowano tutaj podjąć rekonstrukcję ale w braku wiekszego wsparcia realizację tego programu porzucono.