PAROWÓZ TKp-20 typ T2D „Śląsk”
2. Czas powstania zabytku/przebudowy |
1959 |
Parowóz serii TKp (towarowy-tendrzak o układzie kół (0-4-0) typu T2D, nazywany umownie „Śląsk” produkowany był w 1950-1963, jako manewrowy parowóz przemysłowy. Projekt T2D „Śląsk” opracowano na podstawie tendrzaka typu OS (Oberschlesien) zbliżonego do parowozu 'Hanomag” z Kassel budowanego w 1931 r. dla zakładów Solvay. Parowozy OS produkowano w 1942 r. w Chrzanowie. Produkowany od 1950 roku parowóz „Śląsk” nie wykazywał istotnych różnic konstrukcyjnych w odniesieniu do pierwowzoru. Zmiany polegały przede wszystkim na uproszczeniu technologii wykonania podzespołów, zastąpieniu nitowania – tańszym i prostszym spawaniem oraz ujednoliceniu części osprzętu kotła i innych elementów oprzyrządowania z parowozami PKP. W latach 1950-1963 zbudowano w Chrzanowie 406 egz. parowozu „Śląsk”, z których 90 w 1959-1961 eksportowano do Chin. Z 316 maszyn pozostałych w Polsce – 157 zbudowano dla odbiorców z Górnego Śląska.
Parowóz TKp-20 „Śląsk” z kotłem o numerze fabrycznym 20614 przekazany został do skansenu Karsznice w 1992 roku z Huty Kościuszko.
Do dziś zachowało się 16 parowozów tej serii w Polsce, w tym jeden egzemplarz czynny TKp 4422 (skansen w Pyskowicach). 9 parowozów znajduje się poza granicami kraju, w tym 4 czynne (Wlk.Brytania, Holandia, Belgia – prowadzą pociągi turystyczne.