PAROWÓZ TKh49-4207 „FERRUM”
2. Czas powstania zabytku/przebudowy |
1955 |
Parowóz serii TKh (towarowy-tendrzak), nazywany umownie „Ferrum” produkowany był w 1947-1963, jako manewrowy parowóz przemysłowy. Projekt tendrzaka opracowano na podstawie planów manewrowego trzyosiowego tendrzaka typu T-1-A wykonanego w lipcu 1927 r., przez zakłady Fablok na zamówienie koncernu Skarbofrem (Polskie Kopalnie Skarbowe na Górnym Śląsku) „Ferrum” nieznaczne różnił się od pierwowzoru i miał o 50 KM mniejszą moc (400 KM). Zmiany polegały przede wszystkim na uproszczeniu technologii wykonania podzespołów, zastąpieniu nitowania – tańszym i prostszym spawaniem oraz ujednoliceniu części osprzętu kotła i innych elementów oprzyrządowania z parowozami PKP. W latach 1947-1960 „Fablok” Chrzanów zbudował 490 egz. tych parowozów, tendrzaków towarowych, z których 48 egz. skierowano na eksport do Czech, Rumunii i na Węgry. Charakterystyczne były układem osi , usytuowaniem zbiorników wodnych po bokach kotła-walczaka (o łącznej pojemności 50 m3) i niewielkim tendrem związanym z kabiną maszynisty, o pojemności 3,5 tony węgla.
Parowóz „Ferrum” trafił do Karsznic w 1992 r. z Huty Kościuszko na Górnym Śląsku.