PAROWÓZ PT47-93
2. Czas powstania zabytku/przebudowy |
1949 |
Po wojnie, na podstawie dokumentacji parowozu serii Pt31 rozpoczęto produkcję parowozów Pt47 W stosunku do pierwowzoru wprowadzono wiele usprawnień, m.in. bardziej wydajny przegrzewacz pary, skrzynię ogniową z rurami cyrkulacyjnymi, ruchomy ruszt, popielnik z bocznym dopływem powietrza oraz inżektory na parę odlotową. Pt47 był parowozem ekonomicznym, o dużej sprawności, lecz znacznie słabszym w porównaniu z parowozami Ty51 czy sprowadzonymi ze Stanów Zjednoczonych Ty246. W latach 1948-1949 z zakładach Fablok zbudowano 100 parowozów serii Pt47 z nr 1 – 100. W latach 1948-1951 kolejnych 60 w zakładach H. Cegielskiego o nr. 101-160, a następnie w latach 1950-1951 kolejnych 20 w Fabloku o nr. 161-180. Łącznie do 1951 zbudowano 180 parowozów. Parowozy Pt47 były eksploatowane intensywnie do poł. lat 70.XX w., kiedy wraz z rozbudową sieci elektrycznej i trakcji spalinowej w ruchu dalekobieżnym zostały zastąpione lokomotywami SN61, a później ST43 i SP45. Pt47 wyznaczane były do obsługi pociągów miejscowych a w końcowym okresie także do ruchu lokalnego. Ostatnie wycofano z pracy dopiero pod koniec lat 80. Ostatnie 2 sprawne egzemplarze, Pt47-65 i Pt47-112 (z 1949 r.) stacjonują w parowozowni Wolsztyn. Prowadzą tam planowe pociągi osobowe na linii Wolsztyn – Leszno. Pt47-65 oczekuje obecnie na rewizję zewnętrzną kotła, natomiast Pt47-112 pozostaje pod parą, jest sprawny. W Wiedniu (Brenner & Brenner) stacjonuje sprawny Pt47-138, upodobniony nieco do Pt31.