Powrót do Lekcje i warsztaty muzealne – zasady korzystania, cennik

Szkoła podstawowa klasy

KLASY I-III

Edukacja Wczesnoszkolna 300x244

Wszystkie zajęcia odbywające się w muzeum mają za zadanie wspierać dziecięcą aktywność i samodzielność oraz pobudzać ciekawość w wybranych tematach. Wspomagają dziecko w rozwoju intelektualnym, estetycznym, emocjonalnym, etycznym oraz społecznym. Dlatego podczas edukacji muzealnej wykorzystujemy metody oraz techniki z zakresu plastyki, muzyki, a także form teatralnych.

Podczas działań indywidualnych i grupowych motywujemy dzieci do zadawania pytań i wysnuwania samodzielnych wniosków.

W edukacji muzealnej dotyczącej historii Zduńskiej Woli i regionu, która pomaga dzieciom w rozwoju społecznym, kładziemy nacisk na kształtowanie postawy obywatelskiej. Rozumiemy ją jako pochodną świadomie przyswajanej wiedzy o tradycji i kulturze własnego narodu, której efektem jest ich poszanowanie. To samo dotyczy poszanowania kultur i tradycji dla innych narodów.


I. MUZEUM, JAKO MIEJSCE SPOTKAŃ Z KULTURĄ
W dziale znajdują się zajęcia, które kładą nacisk na ukazanie instytucji muzeum jako miejsca istotnego dla zdobywania wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym czy technicznym. Podczas odkrywania eksponatów na muzealnych salach czy poznawania tajników pracy muzealnika, kształtujemy w dzieciach zrozumienie misji, jaką odgrywa muzeum we współczesnym świecie. Wszystkie zajęcia są przygotowane tak, aby kształtować myślenie naukowe oraz zaspokajać naturalną ciekawość świata, pomóc w odkrywaniu nowych zainteresowań.


1.  PIERWSZA WIZYTA W MUZEUM

Pierwsza wizyta w Muzeum to nic strasznego. Ważne jest obcowanie z eksponatem, wczucie się w  “klimat” muzeum – skarbca lokalnej historii.

Podczas krótkiej pogadanki muzealnicy przedstawiają na czym polega ich praca, kim jest kustosz i skąd biorą się eksponaty w muzeum.

Na koniec zostaje nam już zwiedzenie wystawy stałej wraz z opowiadaniem o historii Zduńskiej Woli.


2. ZDUŃSKOWOLSKIE MEMORY

Prosta gra, która polega na odkrywaniu na czas par obrazków, na których widnieją rysunki muzealnych eksponatów oraz zduńskowolskie zabytki lub inne miejsca charakterystyczne dla naszego miasta. Pozwala ona dzieciom poznać i zapamiętać charakterystyczne punkty Zduńskiej Woli.

Podczas zabawy uczestnicy dowiedzą się również jaka jest różnica pomiędzy eksponatem, a zabytkiem.


3.  MOJA KOLEKCJA

Lubicie zbierać pamiątki, a może macie kolekcję pluszowych misiów lub kart z piłkarzami?  Wspólnie poznamy tajemnice tworzenia kolekcji, nauczymy się wypełniać karty naukowego opracowania zbiorów, wykorzystując przyniesione z domu skarby, by na koniec zbudować wspólną miniwystawę.


4. WYOBRAŹ SOBIE EKSPONAT 

Jak dzieci wyobrażają sobie przedmioty, których nigdy nie widziały? Dzieci mają za zadanie uważanie wysłuchać opisu eksponatu, a następnie odzwierciedlić swoje wyobrażenie za pomocą materiałów plastycznych. Kolejnym krokiem będzie spacer po muzeum w poszukiwaniu zgodności prac z określonym muzealium. Wyobraźnia dzieci nie zna granic więc z pewnością będzie to wspaniała zabawa.


II. HISTORIA MIASTA I REGIONU

Dział obejmuje zajęcia o tematyce związanej z historią oraz ważnym osobami dla Zduńskiej Woli i regionu. Dzięki udziałowi w zajęciach u dzieci kształtuje się pojęcie przynależności społecznej do wspólnoty jaka tworzy tzw. „Małą Ojczyznę”. Celem zajęć jest ukazanie, że wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne jest ściśle związane ze zdobywaniem wiedzy o swoich korzeniach i otaczającym nas świecie.


1. O TYM JAK ZŁOTNICKI MIASTO NAM ZAŁOŻYŁ

Kto stworzył Zduńską Wolę? Czy mieszkali tu kiedyś rycerze?

Na te i wiele innych pytań odpowiemy podczas wspólnego oglądania 3. minutowej bajki animowanej opowiadającej o powstaniu Zduńskiej Woli. Bajeczka została stworzona przez dzieci z naszego miasta w 2019 r.
Następnie zwiedzając sale wystawiennicze poszukamy postaci i obiektów, które widzieliśmy w bajce, by na koniec stworzyć własne papierowe kukiełki i odegrać mini teatrzyk o historii Zduńskiej Woli.


2. PODWÓJNY HERB

Co to takiego jest herb i dlaczego Zduńska Wola ma je aż dwa? Poprzez poznanie elementów herbu oraz innych elementów z wystawy stałej muzeum uczestnicy zapoznają się historią powstania miasta Zduńska Wola i jej wyjątkowego symbolu. Dzieci wykorzystując swoją kreatywność tworzą herby własnej rodziny, inspirując się tymi, które posiada Zduńska Wola.


3. KOMIKSOWA ZDUŃSKA WOLA

Wybieramy się na wycieczkę w głąb naszej wyobraźni. Tutaj wszystko jest dozwolone: czary, bajkowe postaci i zupełnie inny bieg historii. Najpierw przejrzymy wybrane fotografie związane z powstaniem Zduńskiej Woli i jej życiem społeczno-kulturowym.

Następnie puścimy wodze fantazji i zastanowimy się co by było gdyby? Gdyby stary Ratusz był ogromnym laboratorium, gdyby do Zduńskiej Woli przyleciały ufoludki, a lokomotywy w karsznickim skansenie przenosiły w przyszłość? Wszystko to umieścimy w miniaturowym komiksie o Zduńskiej Woli.


4. SYMBOLE NARODOWE. NIEPODLEGŁOŚĆ

Historia polskiej flagi, hymnu i godła związana jest z ważnymi dla naszego kraju wydarzeniami, które warto poznawać już od najmłodszych lat.

W muzeum przechowujemy także pamiątki po wydarzeniach powiązanych z odzyskaniem przez nasz kraj niepodległości m.in:  pamiętniczek 12-letniej dziewczynki. Na podstawie opisów z pamiętniczka poszukamy odpowiedzi na pytanie czym jest pamięć, tradycja i czego dowiadujemy się na temat wolności z dawnych pamiątek.

W zależności od wieku, dzieci na koniec zajęć będą: rozwiązywać zagadki, kolorować malowanki historyczne, wykonają plakat w formie kolażu lub  podzielą się swoimi przemyśleniami w formie listu do dziewczynki z przeszłości.


5. ARCHEOLOGIA

Na zajęciach stworzymy mini stanowiska archeologiczne. Kopiąc w piasku i badając nasze znaleziska odpowiemy sobie na pytanie, jak wyglądało życie pradawnych ludzi i czy po Zduńskiej Woli chodziły dinozaury?

Zajęcia z tworzeniem mini wykopalisk odbywają się tylko we wrześniu oraz od kwietnia do czerwca.


III. ETNOGRAFIA/ANTROPOLOGIA

Istotą lekcji muzealnych jest przekazywanie dzieciom tradycji, które mają wpływ na kształtowanie się ich przynależności społecznej. Na zajęciach zapoznają się ze zwyczajami, wartościami, normami, obyczajami, które można odnaleźć w muzyce, obrzędach, zabawach lub efektach pracy naszych przodków.


1. MAŁY KOLBERG 

To zajęcia muzyczno-ruchowe, na których poznajemy strój ludowy, muzykę i taniec, towarzyszący mieszkańcom Zduńskiej Woli, w czasach gdy miasto było niewielkie i otoczone przez wsie takie, jak: Osmolin, Rozomyśl, Zduny.

Projekt „Mały Kolberg” realizowany jest wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach działań strategicznych związanych z Rokiem Kolberga przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J.A. Komeńskiego oraz Forum Muzyki Tradycyjnej.


2. HAGIOGRAFIA W SZTUCE 

Święci z obrazów i obrazków towarzyszą nam od najmłodszych lat. Na zajęciach poznamy przeróżnych patronów i dowiemy, dlaczego np. św. Krzysztof niesie po małego Jezusa na ramieniu, a św. Franciszka poznamy po towarzyszących mu zwierzętach. Inspirując się zbiorami muzeum stworzymy własne dzieła pilnując kompozycji i symetrii.


3. ZAKUPY NA RYNKU 

Na dawnym Rynku w Zduńskiej Woli pod Ratuszem odbywały się niegdyś jarmarki. Dzieci poznają przedstawicieli ginących zawodów i ich wyroby, poprzez zabawę w zakupy u tkacza, bednarza, kowala, rymarza, aptekarza czy czapnika. Na zakończenie, w zależności od wieku, każdy uczestnik stworzy projekty ubranek wykorzystując kopie wzorów tkanin z lokalnych fabryk lub wymyśla całkiem nowy produkt, powstały z połączenia dwóch dawnych zawodów.


4. DAWNE GRY I ZABAWY

To, co wszystkie dzieci lubią najbardziej, czyli zabawki. Z czego były zrobione laleczki lub piłka? Uczestnicy oglądają dawne zabawki ze zbiorów muzeum, słuchają wywiadów przeprowadzonych z najstarszymi zduńskowolanami, którzy opowiadali o czasach dzieciństwa. Mają również możliwość zagrać w gry, w które grało się dawniej np.: przedwojenna „Loteryjka” lub bardziej współczesne „Klasy”, „Kapsle” itp.


5. MOJE KORZENIE

Dlaczego warto zbierać pamiątki po dziadku i babci? Na zajęciach poszukamy wspólnie rodzinnych korzeni. Pomogą nam w tym rzeczy przyniesione z domu przez dzieci, a także muzealia takie jak: fotografie rodzinne i pamiętniki. Na koniec stworzymy swoje drzewo genealogiczne.


6. ŚWIĘTOWANIE. BOŻE NARODZENIE, WIELKANOC

Zajęcia składają się z dwóch części: teoretycznej, która obejmuje prezentację multimedialną oraz praktycznej podczas której uczestnicy wykonują prace plastyczne związane z ludowymi obrzędami Świąt Wielkiej Nocy lub Świąt Bożego Narodzenia w Polsce. Na zajęciach powstają m.in.: stroje kolędników oraz kartki z życzeniami świątecznymi inspirowane przedwojennymi pocztówkami.


7. TAJEMNICE DAWNEJ APTEKI

Stara apteka to ulubiona sala wystawiennicza większości dzieci. Skrywa w sobie dużo tajemnic, które chowają się pod postacią flakoników, buteleczek, pudełeczek i najróżniejszych przyrządów.

Podczas zajęć poznamy ich przeznaczenie i sposoby dawnego leczenia, a wykonamy np.: własną herbatkę na przeziębienie.


IV. WIELOKULTUROWOŚĆ
Na zajęciach poświęconych wielokulturowości dzieci w wieku wczesnoszkolnym mają szansę zapoznać się z różnorodnością świata kulturowego osób, które tworzyły Zduńską Wolę. Poznając pamiątki pozostawione przez dawnych osadników, dowiadują się o równości praw ludzi różnych narodowości. Przybliżając dzieciom wytwory szeroko pojętej kultury, która miała wpływ na Zduńską Wolę, staramy się rozwijać postawę ich poszanowania.


1. LITERY 3 KULTUR

Co wyróżnia inne kultury? Jak to się stało, że w Zduńskiej Woli mieszkało dużo osób z innych krajów? Na zajęciach odkrywamy pamiątki po ludziach trzech kultur, którzy przed wojną mieszkali w naszym mieście. Dzieci wykorzystują szablony i malowanki do poznania pisma hebrajskiego, jidysz, gotyku oraz polskiej przedwojennej kaligrafii.


2. KUCHNIA 3 KULTUR

Kulturę może wyróżniać to, co gotujemy, jemy i w jaki sposób to robimy. Poznawanie różnorodnych potraw jest częścią poznawania danej kultury. Czy wiecie, że różne mogą być nazwy tych samych dań, a czasem znane nam na co dzień jedzenie, pochodzi z zupełnie innego kraju? Na zajęciach poznamy tajniki przepisów wielokulturowej Zduńskiej Woli. Wykorzystując różne techniki plastyczne przygotujemy „potrawy” oraz całą zastawę (kubeczki, talerzyki, sztućce) charakterystyczne dla danej narodowości.


IV. ARCHITEKTURA/PRZESTRZEŃ MIASTA

Poznawanie tajników architektury zarówno tej dużej, jak i małej, to sposób na wprowadzanie uczniów w świat wartości estetycznych, których poznanie następnie w dorosłym życiu może zaprocentować świadomym odbiorem i poszanowaniem otaczającego nas dziedzictwa kulturowego.


1. DETALE MAŁEJ ARCHITEKTURY

Każdego z nas otacza architektura i jej detale. Dlatego ważne, by poznawać już od najwcześniejszych lat jej wartość i piękno. Na zajęciach nauczymy się trudnych z pozoru pojęć, takich jak: przestrzeń miasta, architektura, detale architektury oraz nazw zawodów, które są z nimi związane. Przyjrzymy się dawnemu i obecnemu wyglądowi Zduńskiej Woli, omówimy różnice i podobieństwa, by następnie samodzielnie zaprojektować drzwi, klamkę lub kłódkę za pomocą techniki kolażu.


2. MAKIETA MIASTA

Zabawimy się w założycieli miasta. Co jest potrzebne do jego zbudowania , tak, żeby mieszkańcom dobrze się żyło? Szpital, a może szkoła? Od czego zacząć? Po przyjrzeniu się jednej z najstarszych map Zduńskiej Woli z 1825 roku zbudujemy, za pomocą masy solnej, makietę, na której umieścimy najważniejsze budynki.